Kontakt
Przedszkole Publiczne Sióstr Prezentek w Bukownie

Koncepcja i Misja

Koncepcja i misja Przedszkola Sióstr Prezentek

 

" A w wychowaniu chodzi głównie o to,
ażeby człowiek stawał się coraz bardziej człowiekiem –
o to , ażeby nie tylko więcej miał – ażeby  poprzez wszystko to, co ma /.../ ,
żeby również umiał bardziej być nie tylko z drugimi, ale także i dla drugich".
  /Jan Paweł II/

 

  1. Jesteśmy przedszkolem katolickim.  Nasza  placówka   pełni funkcję wspierającą rodzinę  w  wychowaniu dzieci. Podstawę działania stanowi system wartości chrześcijańskich głoszonych przez Kościół Katolicki.

 

  1. Misja przedszkola oparta jest na przesłaniu bł. Zofii Czeskiej – Założycielki Zgromadzenia Sióstr Prezentek: z troską i starannoscią wychowawczą zaszczepić
    w dzieciach dobro i ochraniać je przed złem ucząc jednocześnie rozeznania dobra i zła oraz wybierania dobra.

 

  1. Celem przedszkola jest wszechstronny i pełny rozwój dziecka, uwzględniając jego indywidualne możliwości i talenty. Przedszkole pełni funkcje opiekuńcze, wychowawcze i kształcące.  Tworzy bezpieczne warunki do wspólnej zabawy i nauki. Promuje dbanie o zdrowie i zachowania przyjazne przyrodzie, buduje poczucie tożsamości regionalnej, narodowej i religijnej rozwija kompetencje społeczne, a także uczy odróżniania dobra od zła. Pełni również funkcję doradczą i wspierającą działania wychowawcze wobec rodziców. Celem edukacji przedszkolnej jest osiągnięcie przez dziecko stanu gotowości do podjęcia nauki w szkole podstawowej.

 

  1. W przedszkolu realizowany jest program wychowania  uwzględniający podstawę programową wychowania przedszkolnego, zgodny z charakterem wychowawczym placówki oraz programy autorskie.

 

            Przedszkole realizuje cele i zadania określone w ustawie o systemie oświaty z dnia 7.09.1991 roku z późniejszymi zmianami, w duchu wartości i zasad katolickich,  a w  szczególności:

  • Wspomaga indywidualny, wszechstronny rozwój dziecka,
  • Sprawuje opiekę nad dzieckiem - odpowiednio do ich potrzeb oraz możliwości placówki - pomaga rodzinie w wychowaniu i pełnieniu opieki nad dzieckiem, uczestniczy w trosce o jego bezpieczeństwo, zdrowie i prawidłowy rozwój dziecka,
  • Realizuje swoje zadania w ścisłej współpracy z rodzicami (opiekunami) dziecka w także z osobami oraz instytucjami kościelnymi i świeckimi wspierającymi działalność przedszkola
  • Preferuje chrześcijański model wychowania (wychowuje na prawego człowieka, dobrego katolika)
  • Przygotowuje dzieci do nauki w szkole
  • Zaspokaja podstawowo potrzeby dziecka, to jest: poczucia bezpieczeństwa, poczucie miłości, poczucie akceptacji, poczucie afirmacji

 

Nasze zamierzenia realizujemy przez:

  • Indywidualny kontakt z każdym dzieckiem oraz rozmowy indywidualne z rodzicami
  • Rozwijanie zainteresowań i spontanicznych działań dzieci przez formy pracy zespołowej i zajęć grupowych
  • Adaptację nowych i aktualnych metod w pracy wychowawczej, dobierając np. odpowiednie lektury
  • Zebrania z rodzicami
  • Wycieczki
  • Msze św. dla dzieci, rodziców, spotkania opłatkowe
  • Uroczystości i imprezy przedszkolne
  • Udostępnienie dzieciom różnych środków dydaktycznych
  • Uczestniczenie dzieci w konkursach plastycznych, recytatorskich, przeglądach, festiwalach muzycznych, olimpiadach

 

 

     ORGANIZACJA ORAZ ZASOBY RZECZOWE I OSOBOWE PRZEDSZKOLA

 

            Przedszkole zatrudnia kadrę pedagogiczną mającą wysokie kwalifikacje pedagogiczne, a także kwalifikacje specjalistyczne: logopedę, specjalistę w zakresie terapii pedagogicznej, oligofrenopedagogiki, lektora j. angielskiego, instruktora tańca i rytmiki, animatora pedagogiki zabawy, katechetę. Kadra tworzy życzliwą i rzeczową atmosferę współdziałania. Systematycznie doskonali organizację i przebieg procesów wspomagania oraz edukacji dzieci. Dyrektor motywuje nauczycieli do pracy na wysokim poziomie poprzez uruchomienie procedury oceniania i nagradzania.

            Pomieszczenia przedszkolne, wyposażenie przedszkola, w tym środki dydaktyczne, pozwalają na realizację przyjętych programów. Nowoczesne meble i kąciki zainteresowań oraz atrakcyjne zabawki zachęcają do swobodnej zabawy. Plac zabaw sprzyja zabawom na powietrzu oraz prowadzeniu obserwacji przyrodniczych.

   

    ISTOTA PROCESÓW ZACHODZĄCYCH W PRZEDSZKOLU I ICH EFEKTY

 

            Nauczyciele monitorują indywidualny rozwój każdego wychowanka w czasie systematycznych obserwacji, prowadzonych w celu zapewnienia najlepszych warunków do osiągnięcia sukcesów rozwojowych. Proces wspomagania rozwoju i edukacji dziecka zmierza do osiągnięcia przez nie gotowości do podjęcia nauki w szkole. Przedszkole bada tę gotowość i w zależności od wyników badania prowadzi zajęcia wspomagające i korygujące rozwój dziecka, a także udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej - przez kontakt z poradnią pedagogiczno-psychologiczną w Olkuszu. Oferta zajęć prowadzonych w przedszkolu zapewnia realizację podstawy programowej, a także umożliwia rozwój zainteresowań i talentów dzieci.

 

Nasze zasady są następujące:

-       Zaspokajamy potrzeby dziecka.

-       Organizujemy jego aktywność.

-       Indywidualizujemy oddziaływania w zależności od potrzeb i możliwości dziecka.

-       Organizujemy środowisko umożliwiające nabywanie kompetencji społecznych przez dziecko.

-       Integrujemy proces wychowania i edukacji.

 

            Przedszkole respektuje zasady zrównoważonego rozwoju w aspektach: przyrodniczym, społecznym, ekonomicznym i kulturowym oraz religijnym. Propaguje dbałość o zdrowie oraz zachowania przyjazne przyrodzie. Dzieci wdrażane są do troski o własne zdrowie i aktywności ruchowej oraz poznawczej w naturalnym otoczeniu. Obserwują i badają przyrodę, uczą się ją rozumieć, kochać i szanować, a także korzystać z jej zasobów dla własnego zdrowia i zaspokojenia potrzeb. Przedszkole rozwija kompetencje społeczne dzieci, uczy współdziałania i prowadzi planowy proces wychowawczy oparty na wartościach chrześcijańskich. Dzieci uczą się odróżniać dobro od zła. Katalog wartości obejmuje: dobro, piękno, prawdę, miłość, przyjaźń, współdziałanie, szacunek, zdrowie, przyrodę, ojczyznę. Kadra pedagogiczna kształtuje tożsamość narodową, katolicką i regionalną wychowanków, a także poczucie przynależności do wspólnoty europejskiej. Ponadto placówka rozwija zainteresowania i uzdolnienia dzieci, doskonali kompetencje poznawcze wychowanków. Oferuje zajęcia dodatkowe zgodnie z oczekiwaniami i potrzebami dzieci oraz rodziców. 

   

 KATALOG METOD STOSOWANYCH W PRZEDSZKOLU

 

Stosowane metody i formy pracy są nowoczesne i zapewniają wychowankom atrakcyjny, twórczy i aktywny sposób na osiąganie sukcesów rozwojowych.Są to metody oparte na metodyce wychowania przedszkolnego: 

  1. Metody czynne:

-       metoda samodzielnych doświadczeń,

-       metoda kierowania własną działalnością dziecka,

-       metoda zadań stawianych dziecku,

-       metoda ćwiczeń utrwalających.

2. Metody oglądowe:

-       obserwacja i pokaz,

-       osobisty przykład nauczyciela,

-       udostępnianie sztuki/dzieła plastyczne, przestawienia teatralne, ilustrowane artystycznie utwory literackie, koncerty muzyczne.

3.Metody słowne:

-       rozmowy,

-       opowiadania,

-       zagadki,

-       objaśnienia i instrukcje,

-       sposoby społecznego porozumiewania się,

-       metody żywego słowa.

Ponadto codzienną praktykę pedagogiczną wzbogacono o nowatorskie toki metodyczne:

-       system edukacji przez ruch D. Dziamskiej,

-       metodę projektu,

-       twórcze metody aktywności ruchowej: Orffa, Labana, Kniessów,

-       Metodę Dobrego Startu M. Bogdanowicz,

-       metodykę nauczania matematyki wg E. Gruszczk-Kolczyńskiej, E. Zielińskiej,

-       metoda Ireny Majchrzak – czytanie globalne

-       metody aktywizujące,

-       techniki twórczego myślenia.

  

  WSPÓŁDZIAŁANIE ZE ŚRODOWISKIEM I RODZICAMI

 

            Przedszkole systematycznie współdziała z rodzicami. Wśród form takiego współdziałania są m.in. uroczystości: Pasowanie na Przedszkolaka, Św. Mikołaj, Święto Przedszkola, Konkurs Kolęd, Jasełka, Opłatek, Dzień Babci i Dziadka, Dzień Rodziny, Zakończenie Roku. Rodzice mogą obserwować swoje maluchy w działaniu i włączać się w różne aktywności. Organizowane są również zajęcia pokazowe dla rodziców, dni adaptacyjne dla nowych dzieci. Przedszkole uczestniczy w akcji Cała Polska czyta dzieciom – rodzice i dziadkowie mają możliwość czytać dzieciom bajki na terenie przedszkola.  Placówka zapewnia częste kontakty między przedszkolem a domem. Nauczyciele wspierają rodziców w wychowywaniu dzieci oraz troszczą się o skuteczny przepływ informacji. Sprzyja to ujednoliceniu procesu wychowania i edukacji dzieci. Wsparcie, życzliwość i akceptacja rodziców ułatwiają podejmowanie konstruktywnych działań na rzecz jakości pracy przedszkola. Przedszkole włącza się także w różnorodne inicjatywy na rzecz środowiska, uwzględniając jego potrzeby i możliwości. Dzieci biorą czynny udział w uroczystościach organizowanych na terenie miasta Bukowno: 11 listopad, wigilia dla mieszkańców Bukowna, Pochód Trzech Króli, Niedziela Palmowa, 3 Maj, "Boże Ciało". Do stałych tradycji należą działania będące przejawem troski o środowisko naturalne, takie jak akcja „Sprzątanie świata”.


 TRADYCJE PRZEDSZKOLNE

 

Przedszkole ma własne tradycje, co podkreśla jego odrębność i specyfikę. Placówka ma swoją Patronkę Matkę Bożą Niepokalaną.

Z tej okazji organizowana jest Msza św. na terenie przedszkola  8 grudnia  i oddanie dzieci pod opiekę Maryi.

  • Pasowanie na Przedszkolaka
  • Dzień Edukacji Narodowej
  • Św. Mikołaj
  • Adwent – losowanie Matki Bożej przez dzieci
  • Wigilia 
  • Międzyprzedszkolny Konkurs Kolęd
  •  Bal karnawałowy,
  • Jasełka dla Babci i Dziadka
  • Wielkanoc 
  •  Dzień Rodziny
  • Pożegnanie Starszaków

 

    SYLWETKA ABSOLWENTA

 

Absolwent Przedszkola:   jest dobrze przygotowany do podjęcia obowiązków szkolnych,

-  ma dobrze rozwinięte procesy poznawcze,

-  potrafi współdziałać w zespole,

-  jest zainteresowany nauką i literaturą,

-  jest samodzielny,

-  jest aktywny w podejmowaniu działań,

-  lubi działania twórcze,  jest wrażliwy estetycznie,

-  akceptuje zdrowy styl życia, ma bogatą wiedzę o środowisku przyrodniczym,

-  cechuje się gotowością do działania na rzecz środowiska przyrodniczego i społecznego,

-  czuje się Polakiem, Katolikiem, Europejczykiem.