Koncepcja i misja Przedszkola Sióstr Prezentek
" A w wychowaniu chodzi głównie o to,
ażeby człowiek stawał się coraz bardziej człowiekiem –
o to , ażeby nie tylko więcej miał – ażeby poprzez wszystko to, co ma /.../ ,
żeby również umiał bardziej być nie tylko z drugimi, ale także i dla drugich".
/Jan Paweł II/
- Jesteśmy przedszkolem katolickim. Nasza placówka pełni funkcję wspierającą rodzinę w wychowaniu dzieci. Podstawę działania stanowi system wartości chrześcijańskich głoszonych przez Kościół Katolicki.
- Misja przedszkola oparta jest na przesłaniu bł. Zofii Czeskiej – Założycielki Zgromadzenia Sióstr Prezentek: z troską i starannoscią wychowawczą zaszczepić
w dzieciach dobro i ochraniać je przed złem ucząc jednocześnie rozeznania dobra i zła oraz wybierania dobra.
- Celem przedszkola jest wszechstronny i pełny rozwój dziecka, uwzględniając jego indywidualne możliwości i talenty. Przedszkole pełni funkcje opiekuńcze, wychowawcze i kształcące. Tworzy bezpieczne warunki do wspólnej zabawy i nauki. Promuje dbanie o zdrowie i zachowania przyjazne przyrodzie, buduje poczucie tożsamości regionalnej, narodowej i religijnej rozwija kompetencje społeczne, a także uczy odróżniania dobra od zła. Pełni również funkcję doradczą i wspierającą działania wychowawcze wobec rodziców. Celem edukacji przedszkolnej jest osiągnięcie przez dziecko stanu gotowości do podjęcia nauki w szkole podstawowej.
- W przedszkolu realizowany jest program wychowania uwzględniający podstawę programową wychowania przedszkolnego, zgodny z charakterem wychowawczym placówki oraz programy autorskie.
Przedszkole realizuje cele i zadania określone w ustawie o systemie oświaty z dnia 7.09.1991 roku z późniejszymi zmianami, w duchu wartości i zasad katolickich, a w szczególności:
- Wspomaga indywidualny, wszechstronny rozwój dziecka,
- Sprawuje opiekę nad dzieckiem - odpowiednio do ich potrzeb oraz możliwości placówki - pomaga rodzinie w wychowaniu i pełnieniu opieki nad dzieckiem, uczestniczy w trosce o jego bezpieczeństwo, zdrowie i prawidłowy rozwój dziecka,
- Realizuje swoje zadania w ścisłej współpracy z rodzicami (opiekunami) dziecka w także z osobami oraz instytucjami kościelnymi i świeckimi wspierającymi działalność przedszkola
- Preferuje chrześcijański model wychowania (wychowuje na prawego człowieka, dobrego katolika)
- Przygotowuje dzieci do nauki w szkole
- Zaspokaja podstawowo potrzeby dziecka, to jest: poczucia bezpieczeństwa, poczucie miłości, poczucie akceptacji, poczucie afirmacji
Nasze zamierzenia realizujemy przez:
- Indywidualny kontakt z każdym dzieckiem oraz rozmowy indywidualne z rodzicami
- Rozwijanie zainteresowań i spontanicznych działań dzieci przez formy pracy zespołowej i zajęć grupowych
- Adaptację nowych i aktualnych metod w pracy wychowawczej, dobierając np. odpowiednie lektury
- Zebrania z rodzicami
- Wycieczki
- Msze św. dla dzieci, rodziców, spotkania opłatkowe
- Uroczystości i imprezy przedszkolne
- Udostępnienie dzieciom różnych środków dydaktycznych
- Uczestniczenie dzieci w konkursach plastycznych, recytatorskich, przeglądach, festiwalach muzycznych, olimpiadach
ORGANIZACJA ORAZ ZASOBY RZECZOWE I OSOBOWE PRZEDSZKOLA
Przedszkole zatrudnia kadrę pedagogiczną mającą wysokie kwalifikacje pedagogiczne, a także kwalifikacje specjalistyczne: logopedę, specjalistę w zakresie terapii pedagogicznej, oligofrenopedagogiki, lektora j. angielskiego, instruktora tańca i rytmiki, animatora pedagogiki zabawy, katechetę. Kadra tworzy życzliwą i rzeczową atmosferę współdziałania. Systematycznie doskonali organizację i przebieg procesów wspomagania oraz edukacji dzieci. Dyrektor motywuje nauczycieli do pracy na wysokim poziomie poprzez uruchomienie procedury oceniania i nagradzania.
Pomieszczenia przedszkolne, wyposażenie przedszkola, w tym środki dydaktyczne, pozwalają na realizację przyjętych programów. Nowoczesne meble i kąciki zainteresowań oraz atrakcyjne zabawki zachęcają do swobodnej zabawy. Plac zabaw sprzyja zabawom na powietrzu oraz prowadzeniu obserwacji przyrodniczych.
ISTOTA PROCESÓW ZACHODZĄCYCH W PRZEDSZKOLU I ICH EFEKTY
Nauczyciele monitorują indywidualny rozwój każdego wychowanka w czasie systematycznych obserwacji, prowadzonych w celu zapewnienia najlepszych warunków do osiągnięcia sukcesów rozwojowych. Proces wspomagania rozwoju i edukacji dziecka zmierza do osiągnięcia przez nie gotowości do podjęcia nauki w szkole. Przedszkole bada tę gotowość i w zależności od wyników badania prowadzi zajęcia wspomagające i korygujące rozwój dziecka, a także udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej - przez kontakt z poradnią pedagogiczno-psychologiczną w Olkuszu. Oferta zajęć prowadzonych w przedszkolu zapewnia realizację podstawy programowej, a także umożliwia rozwój zainteresowań i talentów dzieci.
Nasze zasady są następujące:
- Zaspokajamy potrzeby dziecka.
- Organizujemy jego aktywność.
- Indywidualizujemy oddziaływania w zależności od potrzeb i możliwości dziecka.
- Organizujemy środowisko umożliwiające nabywanie kompetencji społecznych przez dziecko.
- Integrujemy proces wychowania i edukacji.
Przedszkole respektuje zasady zrównoważonego rozwoju w aspektach: przyrodniczym, społecznym, ekonomicznym i kulturowym oraz religijnym. Propaguje dbałość o zdrowie oraz zachowania przyjazne przyrodzie. Dzieci wdrażane są do troski o własne zdrowie i aktywności ruchowej oraz poznawczej w naturalnym otoczeniu. Obserwują i badają przyrodę, uczą się ją rozumieć, kochać i szanować, a także korzystać z jej zasobów dla własnego zdrowia i zaspokojenia potrzeb. Przedszkole rozwija kompetencje społeczne dzieci, uczy współdziałania i prowadzi planowy proces wychowawczy oparty na wartościach chrześcijańskich. Dzieci uczą się odróżniać dobro od zła. Katalog wartości obejmuje: dobro, piękno, prawdę, miłość, przyjaźń, współdziałanie, szacunek, zdrowie, przyrodę, ojczyznę. Kadra pedagogiczna kształtuje tożsamość narodową, katolicką i regionalną wychowanków, a także poczucie przynależności do wspólnoty europejskiej. Ponadto placówka rozwija zainteresowania i uzdolnienia dzieci, doskonali kompetencje poznawcze wychowanków. Oferuje zajęcia dodatkowe zgodnie z oczekiwaniami i potrzebami dzieci oraz rodziców.
KATALOG METOD STOSOWANYCH W PRZEDSZKOLU
Stosowane metody i formy pracy są nowoczesne i zapewniają wychowankom atrakcyjny, twórczy i aktywny sposób na osiąganie sukcesów rozwojowych.Są to metody oparte na metodyce wychowania przedszkolnego:
- Metody czynne:
- metoda samodzielnych doświadczeń,
- metoda kierowania własną działalnością dziecka,
- metoda zadań stawianych dziecku,
- metoda ćwiczeń utrwalających.
2. Metody oglądowe:
- obserwacja i pokaz,
- osobisty przykład nauczyciela,
- udostępnianie sztuki/dzieła plastyczne, przestawienia teatralne, ilustrowane artystycznie utwory literackie, koncerty muzyczne.
3.Metody słowne:
- rozmowy,
- opowiadania,
- zagadki,
- objaśnienia i instrukcje,
- sposoby społecznego porozumiewania się,
- metody żywego słowa.
Ponadto codzienną praktykę pedagogiczną wzbogacono o nowatorskie toki metodyczne:
- system edukacji przez ruch D. Dziamskiej,
- metodę projektu,
- twórcze metody aktywności ruchowej: Orffa, Labana, Kniessów,
- Metodę Dobrego Startu M. Bogdanowicz,
- metodykę nauczania matematyki wg E. Gruszczk-Kolczyńskiej, E. Zielińskiej,
- metoda Ireny Majchrzak – czytanie globalne
- metody aktywizujące,
- techniki twórczego myślenia.
WSPÓŁDZIAŁANIE ZE ŚRODOWISKIEM I RODZICAMI
Przedszkole systematycznie współdziała z rodzicami. Wśród form takiego współdziałania są m.in. uroczystości: Pasowanie na Przedszkolaka, Św. Mikołaj, Święto Przedszkola, Konkurs Kolęd, Jasełka, Opłatek, Dzień Babci i Dziadka, Dzień Rodziny, Zakończenie Roku. Rodzice mogą obserwować swoje maluchy w działaniu i włączać się w różne aktywności. Organizowane są również zajęcia pokazowe dla rodziców, dni adaptacyjne dla nowych dzieci. Przedszkole uczestniczy w akcji Cała Polska czyta dzieciom – rodzice i dziadkowie mają możliwość czytać dzieciom bajki na terenie przedszkola. Placówka zapewnia częste kontakty między przedszkolem a domem. Nauczyciele wspierają rodziców w wychowywaniu dzieci oraz troszczą się o skuteczny przepływ informacji. Sprzyja to ujednoliceniu procesu wychowania i edukacji dzieci. Wsparcie, życzliwość i akceptacja rodziców ułatwiają podejmowanie konstruktywnych działań na rzecz jakości pracy przedszkola. Przedszkole włącza się także w różnorodne inicjatywy na rzecz środowiska, uwzględniając jego potrzeby i możliwości. Dzieci biorą czynny udział w uroczystościach organizowanych na terenie miasta Bukowno: 11 listopad, wigilia dla mieszkańców Bukowna, Pochód Trzech Króli, Niedziela Palmowa, 3 Maj, "Boże Ciało". Do stałych tradycji należą działania będące przejawem troski o środowisko naturalne, takie jak akcja „Sprzątanie świata”.
TRADYCJE PRZEDSZKOLNE
Przedszkole ma własne tradycje, co podkreśla jego odrębność i specyfikę. Placówka ma swoją Patronkę Matkę Bożą Niepokalaną.
Z tej okazji organizowana jest Msza św. na terenie przedszkola 8 grudnia i oddanie dzieci pod opiekę Maryi.
- Pasowanie na Przedszkolaka
- Dzień Edukacji Narodowej
- Św. Mikołaj
- Adwent – losowanie Matki Bożej przez dzieci
- Wigilia
- Międzyprzedszkolny Konkurs Kolęd
- Bal karnawałowy,
- Jasełka dla Babci i Dziadka
- Wielkanoc
- Dzień Rodziny
- Pożegnanie Starszaków
SYLWETKA ABSOLWENTA
Absolwent Przedszkola: jest dobrze przygotowany do podjęcia obowiązków szkolnych,
- ma dobrze rozwinięte procesy poznawcze,
- potrafi współdziałać w zespole,
- jest zainteresowany nauką i literaturą,
- jest samodzielny,
- jest aktywny w podejmowaniu działań,
- lubi działania twórcze, jest wrażliwy estetycznie,
- akceptuje zdrowy styl życia, ma bogatą wiedzę o środowisku przyrodniczym,
- cechuje się gotowością do działania na rzecz środowiska przyrodniczego i społecznego,
- czuje się Polakiem, Katolikiem, Europejczykiem.
|